Reorientarea exporturilor moldoveneşti pe piaţa din UE a salvat businessul autohton. Are loc o revenire a comerţului într-o albie firească a anilor 2011-2013. Comerţul internaţional este în ascensiune şi ar fi bine ca aceste semnale să demonstreze o stabilitate pe viitor. Totodată, are loc şi o redirecţionare a fluxurilor de mărfuri de pe piaţa estică pe cea vestică.
În ceea ce priveşte legislaţia, asistăm la apropierea de aquis-ul comunitar. Sunt aprobate noi legi, revăzute cele vechi. Are loc o schimbare calitativă a cadrului legal, dar apar şi semnele pe direcţia climatului investiţional. Apar unele proiecte promiţătoare. Ca exemplu, în cadrul programului PARE 1+1, moldovenii reveniţi acasă de peste hotare implementează multe proiecte inedite, care au generat noi afaceri şi locuri de muncă. Acest lucru va impulsiona exporturile Republicii Moldova.
Potrivit lui Chivriga, pentru o ascensiune continuă a exporturilor, Republica Moldova are nevoie de tehnologii, experienţă, expertiză, resurse financiare, idei, dar pentru ca oamenii de afaceri să le implementeze este nevoie de a crea condiţii bune pentru activitate. Aici, miturile sunt inutile. Pentru aceasta avem nevoie de stabilitate şi previzibilitate în ceea ce priveşte legislaţia, calitatea cadrului normativ secundar şi, în plus, trebuie să demonstrăm că instituţiile de stat sunt partenere pentru comunitatea de afacere.
În concluzie, directorul de programe a spus că Republica Moldova are nevoie şi de implementarea standardelor noi, lucru care deja s-a început. Este un proces dificil şi vizează pregătirea oamenilor, resurse financiare suplimentare. Acest lucru va facilita accesul Republicii Moldova pe terţe pieţe, diversificarea exporturilor şi modernizarea ţării.