Şeful Delegaţiei UE la Chişinău, peter Michalko a vorbit într-un interviu în exclusivitate pentru emisiunea Conexiuni de la TVR MOLDOVA despre cei 12 ani de la lansarea Parteneriatului Estic, dar şi despre relaţiile bilaterale dintre Chişinău şi Bruxelles.
Partener de nădejde şi asociat al Republicii Moldova, Uniunea Europeană a devenit în ultimii ani un reper pentru dezvoltare şi reforme la Chişinău.
Cartea de căpătâi dintre Chişinău şi Bruxelles este, de şapte ani, Acordul de Asociere, care permite cooperare şi integrare mai profunde atât din punct
de vedere politic, cât şi economic dintre cele două părţi. Republica Moldova şi-a asumat să facă reforme şi a spus că este în interesul naţional să consolideze relaţiile cu Uniunea Europeană. Şi deşi a fost o vreme povestea de succes inclusiv în Parteneriatul Estic, lucrurile au mers pe alt făgaş după frauda bancară, problemele constante în justiţie şi corupţia endemică. Uniunea Europeană urmăreşte atent ce se întâmplă la Chişinău, lucru vizibil şi după recentele acţiuni politice din Republica Moldova.
PETER MICHALKO şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Poziţiile UE au fost întotdeauna clare şi exprimate în mod clar. Reacţia după aceste atacuri asupra Curţii Constituţionale au fost fireşti, pentru că atacul a fost mare şi serios împotriva ordinii copnstituţionale. Aceste poziţii au venit şi din partea altor parteneri internaţionali. Acest lucru s-a mai întâmplat şi în trecut. Puteţi să vă amintiţi de sistemul electoral mixt, la care s-a adaugat şi anularea alegerilor în chişinău au dus la reducerea asistenţei RM. Am văzut în trecut şi reticenţa autorităţilor RM de a progresa cu reforme agreate între noi. Asta a dus şi la pierderea unor resurse semnficative, anul trecut au fost pierdute 800 de milioane de lei, dintre care 400 de milioane finanţe nerambursabile. Aceşti bani ar fi rămas în bugetul de stat, spre binele cetăţenilor, dar nu a fost posibil acest lucru. Lipsa de progres în dosarele de corupţie, dar şi reformele din justiţe slab resimţite au afectat nu doar parcursul european al Republicii Moldova, dar şi viaţa de zi cu zi a cetăţenilor care îşi doresc un lucru firesc: instituţii funcţionale.”
PETER MICHALKO şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Aceste acţiuni trebuie făcute de autorităţile respective ale Republicii Moldova. Procuratura trebuie să-şi facă treaba în mod corect şi transparent. Cei care sunt responsabili de aceste cayuri să fie aduşi în faţa justiţiei şi să fie recuperaţi banii. Fiecare persoană din RM este furată în fiecare an de 7000 de lei. Asta înseamnă bani furaţi de fiecare copil mic, de la fiecare pensionar. Puteţi să vă imaginaţi cum ar fi viaţa lor dacă aceşti bani nu ar fi furaţi, dar ar fi în buzunarul lor? Este o cerere firească a cetăţenilor ca instituţiile statului să lucreze aşa cum trebuie. Noi, din partea noastră, putem să suţinem munca acestor instituţii, dar acţiunile trebuie să fie făcute de către ei. În pofida acestor restanţe, Republica Moldova poate în continuare să obţină rezultate bune în relaţia sa cu Bruxellesul.”
PETER MICHALKO, şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Republica Moldova are posibilitatea de a înregistra un progres foarte mare în următorii ani şi pe linia bilaterală prin îndeplinerea Acordului de Asociere şi Acordului Liber Schimb şi pe altă parte în cadrul Parteneriatului Estic.”
Cartea de căpătâi dintre Chişinău şi Bruxelles este, de şapte ani, Acordul de Asociere, care permite cooperare şi integrare mai profunde atât din punct
de vedere politic, cât şi economic dintre cele două părţi. Republica Moldova şi-a asumat să facă reforme şi a spus că este în interesul naţional să consolideze relaţiile cu Uniunea Europeană. Şi deşi a fost o vreme povestea de succes inclusiv în Parteneriatul Estic, lucrurile au mers pe alt făgaş după frauda bancară, problemele constante în justiţie şi corupţia endemică. Uniunea Europeană urmăreşte atent ce se întâmplă la Chişinău, lucru vizibil şi după recentele acţiuni politice din Republica Moldova.
PETER MICHALKO şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Poziţiile UE au fost întotdeauna clare şi exprimate în mod clar. Reacţia după aceste atacuri asupra Curţii Constituţionale au fost fireşti, pentru că atacul a fost mare şi serios împotriva ordinii copnstituţionale. Aceste poziţii au venit şi din partea altor parteneri internaţionali. Acest lucru s-a mai întâmplat şi în trecut. Puteţi să vă amintiţi de sistemul electoral mixt, la care s-a adaugat şi anularea alegerilor în chişinău au dus la reducerea asistenţei RM. Am văzut în trecut şi reticenţa autorităţilor RM de a progresa cu reforme agreate între noi. Asta a dus şi la pierderea unor resurse semnficative, anul trecut au fost pierdute 800 de milioane de lei, dintre care 400 de milioane finanţe nerambursabile. Aceşti bani ar fi rămas în bugetul de stat, spre binele cetăţenilor, dar nu a fost posibil acest lucru. Lipsa de progres în dosarele de corupţie, dar şi reformele din justiţe slab resimţite au afectat nu doar parcursul european al Republicii Moldova, dar şi viaţa de zi cu zi a cetăţenilor care îşi doresc un lucru firesc: instituţii funcţionale.”
PETER MICHALKO şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Aceste acţiuni trebuie făcute de autorităţile respective ale Republicii Moldova. Procuratura trebuie să-şi facă treaba în mod corect şi transparent. Cei care sunt responsabili de aceste cayuri să fie aduşi în faţa justiţiei şi să fie recuperaţi banii. Fiecare persoană din RM este furată în fiecare an de 7000 de lei. Asta înseamnă bani furaţi de fiecare copil mic, de la fiecare pensionar. Puteţi să vă imaginaţi cum ar fi viaţa lor dacă aceşti bani nu ar fi furaţi, dar ar fi în buzunarul lor? Este o cerere firească a cetăţenilor ca instituţiile statului să lucreze aşa cum trebuie. Noi, din partea noastră, putem să suţinem munca acestor instituţii, dar acţiunile trebuie să fie făcute de către ei. În pofida acestor restanţe, Republica Moldova poate în continuare să obţină rezultate bune în relaţia sa cu Bruxellesul.”
PETER MICHALKO, şeful Delegaţiei UE la Chişinău: „Republica Moldova are posibilitatea de a înregistra un progres foarte mare în următorii ani şi pe linia bilaterală prin îndeplinerea Acordului de Asociere şi Acordului Liber Schimb şi pe altă parte în cadrul Parteneriatului Estic.”