ACTUALITATE

După câteva amânări, a fost aprobat Avizul cu privire la semnarea Acordului de recunoaştere reciprocă a diplomelor între R. Moldova şi România

post-img

Republica Moldova şi România urmează să semneze Acordul privind recunoaşterea reciprocă a diplomelor de studii. Comisia politică externă şi integrare europeană a aprobat, în şedinţa de astăzi, avizul consultativ de iniţiere a negocierilor şi aprobarea semnării Acordului între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României privind recunoaşterea reciprocă a diplomelor, certificatelor şi titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, asta după ce subiectul a fost amânat câteva şedinţe la rând de către membrii comisiei.

Proiectul Acordului stabileşte tipurile actelor de studii, de la toate nivelurile de învăţământ, care vor fi recunoscute reciproc. Documentul conţine reglementări pentru recunoaşterea reciprocă a actelor de studii obţinute anterior adoptării Procesului de la Bologna. Totodată, vor fi recunoscute şi echivalate actele de studii obţinute în învăţământul general din Republica Moldova cu durata de 10 sau 11 ani.

”Semnarea şi implementarea unui acord bilateral în materie de recunoaştere a actelor de studii cu România va facilita mobilitatea academică şi profesională a cetăţenilor ambelor state, dar şi recunoaşterea pe plan internaţional a actelor de studii obţinute în Republica Moldova. În aceeaşi ordine de idei, vor fi create oportunităţi pentru dezvoltarea contactelor interumane şi stimularea cooperării între instituţiile de învăţământ din ambele ţări”, se menţionează în nota informativă a proiectului.

În prezent, baza normativă de realizare a procedurilor de recunoaştere academică şi profesională este Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României privind recunoaşterea reciprocă a diplomelor, certificatelor şi titlurilor ştiinţifice, acordate de instituţii de învăţământ acreditate în Republica Moldova şi România, document semnat în 1998 şi modificat în 2010. Între timp, sistemele educaţionale din Republica Moldova şi România au cunoscut un proces continuu de modernizare şi transformare, precum şi perfecţionare a bazei normative ce reglementează procesul de învăţământ.

Potrivit prevederilor legale, în cazul tratatelor internaţionale care vizează statutul persoanelor, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, adoptarea deciziei cu privire la iniţierea negocierilor este precedată de consultarea Comisiei politică externă şi integrare europeană a Parlamentului.