ACTUALITATE

Cine este proprietarul elicopterului atacat în Afganistan de talibani

post-img

Pe 25 ianuarie, un elicopter model Mil Mi-8MTV-1, înregistrat în Republica Moldova a fost atacat în localitatea Kajaki, provincia Helmand din Afganistan, în timp ce efectua o misiune umanitară, transportând produse alimentare.

Potrivit Autorităţii Aeronautică Civile (CAA) a Republicii Moldova elicopterul a fost atacat cu un aruncător de grenade RPG în timp ce se afla la sol, transmite Mold-street.com

La bordul elicopterului se aflau trei membri ai echipajului, dintre care comandantul şi inginerul mecanic originari din Ucraina au fost uşor răniţi iar copilotul originar din Republica Moldova nu a avut de suferit.

Toţi membrii echipajului au fost preluaţi de un alt elicopter, la bordul căruia se aflau cetăţeni moldoveni. Aceştea au transportat la spital persoanele uşor rănite pentru îngrijiri medicale, iar ulterior au fost externaţi, starea lor de sănătate fiind în afara oricărui pericol.

Pe de altă parte presa din Afganistan citează surse din cadrul forţelor de securitate, care au declarat că insurgenţii talibani au doborât elicopterul.

"Elicopterul zbura spre Kajaki pentru a transporta provizii pentru forţele afgane, adăugând că, doi soldaţi ai armatei şi-au pierdut viaţa, iar piloţii săi au fost răniţi", scrie agenţia Ariana.

Potrivit Ministerului Apărării al Afganistanului elicopterul ar fi fost nevoit să efectueze o aterizare de urgenţă din cauza unor probleme tehnice şi nu a lăsat victime. Până în prezent, grupul militanţilor talibani nu şi-a revendicat responsabilitatea pentru atac.

De notat că de la începutul lunii ianuarie 2020, cel puţin trei elicoptere ale forţelor afgane au fost doborâte - primul a fost revendicat ca doborât de talibani în Farah, iar alte două s-au prăbuşit în timp ce aterizau de urgenţă în provinciile Paktia şi Paktika

Cine este proprietarul

Proprietar al elicopterului este compania moldovenească Aim Air SRL, care prestează servicii pentru forţele aeriene ale Afganistanului. Compania are un singur asocat - Victor Mighic. Administrator este colonelul Oleg Coroi, care pe profilul de pe Linkdin apare ca pilot la Aeroportul Internaţional Marculesti, iar anterior a fost comandantul bazei aviatice.

De notat că pe pagina web a companiei există informaţie despre serviciile prestate şi tehnica din dotare, dar nu este nicio informaţie despre incident.

Menţionăm că la finele anului 2018 s-a anunţat că Aim Air SRL, alături de o altă companie moldovenească Aim Helicopter Plant SRL şi Heli Avia Service SRL din România, încearcă să preia în concesiune fosta clădire a Aviaţiei Utilitare din Iaşi şi peste 1,2 ha de teren din zonă.

Mai adăugăm că Autoritatea Aeronautică Civilă monitorizează derularea anchetei, iar începând de luni, 27 ianuarie, va demara o evaluare inopinată în vederea corespunderii şi implementării procedurilor de securitate aeronautică în realizarea zborurilor, la companiile care operează zboruri în afara Republicii Moldova.

Deşi Republica Moldova nu poate influenţa direct şi nici nu participă la operaţiunile de pacificare din Libia, care din 2011 este cuprinsă de un război civil sângeros, anumite persoane şi companii îşi aduc „contribuţia” zi de zi, ani în şir.

Este adevărat că aportul lor ridică mari semne de întrebare. E vorba de activitatea unor companii aeriene înregistrate în Republica Moldova, dar controlate de afacerişti cu conexiuni în regiunea separatistă şi Rusia şi care, practic, sunt unii dintre principalii transportatori de echipamente şi militari în Libia.

Conexiuni la Tiraspol

E cazul Aerotranscargo SRL, o companie din Moldova, cu un capital de jumătate de milion de lei, fondată în august 2011 de Mihail Şcemeliov (40%) şi Serghei Dudco (40%), ambii din Tiraspol, Mihail Eganov din Chişinău (10%) şi Anatolii Reabchin (10%), născut în Germania, dar cu domiciliul în Moldova.

În 2013 Serghei Dudco a vândut cota sa Irinei Şcemeliov, soţia lui Mihail Şcemeliov, care mai este asociat la alte două companii cu activităţi în domeniul aviatic. Din 2014, însă, 60% din capital este deţinut de cetăţeana rusă Natalia Dorniceva, despre care nu se ştie mai mult nimic, ea fiind mai degrabă o persoană proxy, iar controlul asupra companiei fiind asigurat de Mihail Şcemeliov, care este şi administrator.

Aerotranscargo SRL deţine 4 avioane Boeing 747-400 (F) cargo (doar trei avioane zboară) şi în ultimii ani a fost extrem de activă pe piaţa serviciilor de transport aerian, efectuând numeroase transporturi şi în Libia.

Frecvenţa cu care aterizează sau decolează avioanele acestei companii pe aeroportul Misrata din Libia surprinde: mai mult de 60 doar între Ostende (Belgia) şi Misrata (Libia), în 2019, scrie Gerjon (ADS-B Aircraft Tracker şi Analist) din Olanda pe pagina sa de Twitter. Dar au fost şi alte curse - spre Misrata, din Turcia, Bangladech şi alte state.

Cu toate acestea, pe pagina sa WEB compania scrie că nu operează în Libia, ci în Tunisia şi Egipt, cu care Libia se învecinează.

La finele anului trecut reţelele de socializare, în special Twitter, au fost abundente în postări despre desfăşurarea rebelilor sirieni transportaţi pe calea aerului din Siria în Libia.

Tot atunci, pasionaţii de avioane (airspotterii) au identificat numeroase zboruri dintre Turcia şi Misrata din Libia, inclusiv cu un Boeing 747-400 (F), operat de Aerotranscargo din Moldova.

S-a întâmplat exact după ce pe 26 decembrie 2019, preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a anunţat planuri de dislocare a trupelor turce în Libia pentru apărarea Guvernului de Uniune Naţională (GNA) libian condus de Fayez al-Sarraj şi recunoscut de ONU, dar care se confruntă militar cu autoproclamata Armată Naţională Libiană (ANL), condusă de mareşalul Khalifa Haftar. ANL desfăşoară din aprilie 2019 o ofensivă pentru cucerirea capitalei Tripoli.

Imediat după acest anunţ au fost efectuate numeroase curse spre Misrata: din Trabzon (Turcia), din Ostende (Belgia) etc.

ItaMilRadar, un portal italian specializat în monitorizarea transporturilor militare avia în zona Mării Mediterane, dedica pe 28 decembrie 2019 o ştire companiei Aerotranscargo, cu titlul „Zborul „fantomă” către Misrata”.

Autorii au recunoscut că nu ştiau exact ce transporta aeronava, dar au presupus că în Boeing 747-400 erau arme sau echipamente militare pentru Guvernul Acordului Naţional. „Embargoul asupra armelor din Libia este încălcat sistematic de diferite state care sprijină GNA sau ANL”.

Pe 31 decembrie 2019, doi jurnalişti din Italia publică investigaţia LIBIA: DOPO I JIHADISTI LA TURCHIA INVIA LE ARMI. Dal Belgio voli sospetti del cargo moldavo-arabo (LIBIA: DUPĂ JIHADISTI, TURCIA TRIMITE ARME. Suspectele încărcăturii moldo-arabe din Belgia).

Ei susţin, în baza unor surse militare, că o mare parte din transporturile efectuate de aeronavele Aerotranscargo, inclusiv cele din Ostende (Belgia) au destinaţie combatantă.

„Multe zboruri sunt arhivate (pe pagina specializată Flight Radar, n.r.) cu locuri de plecare şi sosire „indisponibile” şi ora de aterizare „necunoscută”. Ca şi cum un văl de secret ar fi căzut pe aceste Boeing 747-412”, au menţionat autorii.

Totodată, ei fac trimitere şi la alte cazuri de implicare a companiei Aerotranscargo în avioanele contrabanda de arme şi muniţii.

Conexiunile cu Libia şi Siria

Pe 2 ianuarie 2020, deja organizaţia nonprofit C4ADS din SUA (se ocupă de furnizarea de analize de date şi dovezi privind conflictele globale şi problemele de securitate transnaţională) publică analiza Assets in Flight: Libya’s Flying Armories (Active în zbor: arsenalele letale ale Libiei).

Autorii descriu activitatea mai multor companii aeriene din regiune, inclusiv cele din Moldova, ce sunt implicate în traficul de arme în zonele de conflict. În acest sens ei amintesc atât de Aerotranscargo, cât şi de şi de Air Stork SRL, care are aceeaşi adresă, acelaşi administrator şi practic aceeaşi asociaţi ca şi prima.

Experţii de la C4ADS au găsit co-locaţii similare la alţi furnizori de servicii de transport aerian de mărfuri din Moldova, care, precum Aerotranscargo şi Air Stork, dar şi Global Aviation and Services Group (GASG) din Libia (acum apare cu denumirea de Global Air), leagă Libia de Europa de Est.

Conform documentelor obţinute de ziarştii de la BIRN şi OCCRP, compania Aerotranscargo a efectuat şase zboruri în vara anului 2015, cu cel puţin 250 de tone de muniţie, între baze militare din Arabia Saudită şi Aeroportul Internaţional Esenboga din Ankara, capitala Turciei, punct pentru transferul de arme şi muniţie pentru rebelii sirieni.

Mihail Şcemeliov, directorul Aerotranscargo, a negat în 2016 aceste informaţii, susţinând că ar fi nişte aberaţii. El, însă, a refuzat să ofere informaţii privind încărcătura din avioane şi clienţi, susţinând că este secret comercial. Am încercat şi acum să luăm legătura cu el, dar nu răspunde la apelurile telefonice.

În 2017, anchetatorii ONU au raportat că GASG a avut anterior avioane închiriate, deţinute şi/sau operate de Aerotranscargo din Moldova.

O companie interzisă, alta - nu

Pe 15 aprilie 2019, Uniunea Europeană a interzis Air Stork să opereze în spaţiul aerian al UE. Cu toate acestea, această restricţie nu a inclus Aerotranscargo, ceea ce ar putea permite aeronavelor Air Stork să zboare sub codul operatorului Aerotranscargo.

În 2017, anchetatorii ONU au constatat că cel puţin două aeronave ale Air Stork, cu numerele de înregistrare ER-IBI şi ER-IBU, au fost transferate de la o altă companie din Moldova – Sky Prim Air, redenumită ulterior în Terra Avia SRL (controlată de moldoveanul Grigore Ghilan), – a cărei aeronavă a fost văzută transportând ofiţeri şi grupuri armate aliate mareşalului Khalifa Haftar în anul 2016, potrivit unei anchete Rise Moldova.

În plus, cel puţin un alt avion de marfă al Air Stork – cu numărul de înregistrare: ER-ABE – a fost închiriat GASG pe 19 septembrie 2017. 

O aeronavă cu codul ER-ABE a fost detectată pe 4 aprilie 2018, în timpul deplasării între aeroportul Sabiha Goken şi aeroportul Misrata International de Plane Finder, un agregator de date de zbor cu sursă deschisă, citat de cei de la C4ADS.

Transporturi maritime de arme, sub pavilion moldovenesc

Mai amintim că în mai 2019 vasul maritim Amazon, sub pavilion moldovenesc, a adus un lot de arme turceşti şi vehicule blindate, care au fost descărcate în portul din Tripoli. Asta chiar dacă Libia se află sub un embargo asupra armelor impus de către Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite din 2011.

Tripoli, Mai 2019: de pa nava Amazon, cu pavilion moldovenesc este descărcată tehnica militară turcească: Sursa: addresslibya.com

Pe 27 mai 2019, Agenţia Navală a Republicii Moldova a publicat o notă informativă referitor la nava Amazon, declarând că a retras drapelul moldovenesc de pe acest vas maritim.

Agenţia Navală susţine că proprietarul şi operatorul navei au transportat prin intermediul navei Amazon sub pavilionul moldovenesc 50 de autovehicule militare de tip Kipri 4×4 din portul Samsun (Turcia) în portul Tripoli (Libia).

Agenţia Navală a stabilit încălcarea Rezoluţiei 1973 (2011), adoptată de Consiliul de Securitate al ONU la cea de a 6498-a reuniune, pe 17 martie 2011, dar susţine că nu a deţinut informaţie despre încărcătura navei şi destinaţia ei sau despre intenţia armatorului navei de transportare a încărcăturii, şi nu a dat nici un acord de transportate a acestor blindate.