ACTUALITATE

Bugetul familiei - un factor determinant pentru accesul copiilor la educaţie online

Bugetul familiei pare a fi un factor determinant pentru accesul copiilor la educaţie online. 48 la sută dintre familiile cu venituri modeste, având copii de vârstă şcolară, nu au putut să le asigure acces la lecţiile online, în perioada pandemiei. Cel puţin asta arată datele unui studiu realizat de organizaţia Copil, Comunitate, Familie.

Lipsa echipamentelor necesare şi lipsa accesului la internet sunt cauzele principale care au împiedicat accesul multor copii la educaţia online, în timpul pandemiei de Covid-19.

LILIANA ROTARU, director, CCF Moldova: "48 de procente  dintre familiile care au copii de vârstă şolară şi care până la pandemie frecventau şcoala, au zis că n-au putut să le asigure copiilor acces. Bineînţeles că atunci când în familie exista un calculator sau o tabletă, dar erau 3-5 copii de vârstă şcolară, trebuiau să folosească acest echipament pe rând, respectiv asta afecta calitatea procesului".

Şi mai grea este situaţia copiilor cu probleme de auz, spune Liliana Rotaru, directorul organizaţiei Copil, Comunitate, Familie.

LILIANA ROTARU, director, CCF Moldova: "Noi lucrăm cu foarte mulţi copii cu dizabilităţi de auz şi au fost foarte multe familii intervievate anume părinţi ai acestor copii, care ne-au spus că şi în cazul lor, chiar dacă au avut acces, au avut echipamentul şi acces la internet, calitatea procesului educaţional a scăzut. Ne dăm bine seama, când un copil cu cerinţe educaţionale speciale este la şcoală, are un cadru didactic de sprijin, profesorul la clasă are un echipament care poate să amplifice sunetul care ajunge la urechiuşa copilului prin aparatul lui auditiv".

54% dintre familiile intervievate spun că, de la declanşarea pandemiei,şi-au pierdut veniturile sau acestea au scăzut considerabil. 76% dintre familiile intervievate sunt din mediul rural. Mai mult de jumătate dintre familiile care au participat la sondaj au mai mult de trei copii şi e destul de mare numărul familiilor monoparentale. În cazul lor, consecinţele au fost extrem de negative în urma pierderii sau scăderii veniturilor.

LILIANA ROTARU, director, CCF Moldova: "Pe de o parte pentru că nu se putea deplasa la muncă, unele localităţi erau chiar în carantină, pe de altă parte, nu se puteau deplasa la muncă pentru că aveau copii mici acasă, iar prezenţa acasă tot timpul a copiilor, care altfel mâncau şi la şcoală sau grădiniţă, au crescut cheltuielile în familie".

Studiul a fost elaborat în contextul pandemiei provocate de noul Coronavirus şi a fost realizat de CCF Moldova în perioada 14-28 aprilie 2020, pe un eşantion de 140 de familii. Potrivit Ministerul Educaţiei, aproximativ 29 de mii de elevi şi circa trei mii de profesori nu au calculatoare care le-ar permite accesul la procesul de educaţie online. Ministrul Igor Şarov a dat asigurări că, până la toamnă, toţi elevii şi profesorii vor dispune de un calculator sau o tabletă. În cadrul unui proiect pentru reforma educaţională în Republica Moldova s-a creat posibilitatea cumpărării unor echipamente electronice, în valoare de 3,5 milioane de dolari, pentru instituţiile de învăţământ din ţară.