ACTUALITATE

Au sau nu au ce căuta maxi-taxi-urile în Chişinău? Transportatorii aşteaptă de la Primărie o viziune clară

post-img

Operatorii de maxi-taxi din capitală aşteaptă de la Primărie o viziune clară privind viitorul acestui tip de transport în municipiu, având în vedere ultimele declaraţii ale premierului Ion Chicu, care a spus că „maxi-taxi-urile nu mai au ce căuta în Chişinău”, transmite IPN.

În cadrul unor dezbateri publice la Primărie, preşedintele Consiliului Asociaţiei Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, a întrebat responsabilii municipali din domeniu dacă mai este sau nu nevoie de microbuze în oraş. El a reiterat că, pentru a putea păstra tariful de 3 lei, municipalitatea ar trebui să subvenţioneze transportatorii. Estimativ ar fi vorba de 70 de milioane de lei. Dacă s-ar mai găsi suplimentar 30 de milioane, atunci pensionarii ar putea fi transportaţi gratuit. Oleg Alexa consideră că, astăzi, Chişinăul nu se poate descurca fără microbuze. Acestea circulă în zonele unde nu ajung troleibuzele şi autobuzele. El a propus ca transportatorii să definitiveze calculele împreună cu Primăria şi să le înainteze Consiliului municipal Chişinău.

Lilian Copaci, şef interimar al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, a declarat că specialiştii Direcţiei evaluează calculele prezentate de operatorii de maxi-taxi. Conform Strategiei de dezvoltare a transportului public (din 2014), rolul transportului public de capacitate mare urmează să crească, iar al transportului de capacitate mică se va extinde mai mult spre suburbii şi cartierele unde nu ajung autobuzele sau troleibuzele.

Iurie Tesa, consilier municipal, consideră că municipalitatea are nevoie acum de microbuze. Acesta spune că este regretabilă declaraţia premierului precum că transportatorii nu au ce căuta în municipiul Chişinău. „Noi suntem obligaţi să găsim soluţia optimă pentru a putea satisface toate părţile”, a spus acesta.

Corneliu Pântea, consilier municipal, a spus că a studiat demersurile transportatorilor şi a solicitat ca la următoarea şedinţă a CMC să fie prezentate informaţii privind situaţia transportului public. „La moment, din câte înţeleg, excluderea totală a celor 700 de microbuze care ies în fiecare zi la linie nu este posibilă”. Consilierul vede ca soluţie majorarea tarifului de călătorie până la 5-6 lei sau aplicarea unu mecanism de subvenţionare a operatorilor de maxi-taxi.

Sergiu Tofilat, consilier municipal, consideră că Primăria trebuie să elaboreze un Plan de mobilitate urbană, din care să reiasă clar care sunt rutele ce trebuie păstrate. Potrivit alesului local, politicile de subvenţionare a transportatorilor nu sunt bune, trebuie subvenţionaţi călătorii care nu pot să plătească.

Potrivit Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, 14 administratori a 44 de rute de microbuz activează în baza contractelor vechi, din 2005, iar pentru rutele apărute ulterior s-au semnat contracte provizorii, până la următorul concurs.

Şoferii de pe unele rute municipale au protestat luni, 24 februarie, staţionând, în primele ore ale dimineţii. Ei au mai cerut să fie invitaţi la discuţii cu executivul Primăriei.