Pionier al sculpturii moderne abstracte, cu lucrări în bronz şi marmură de o formă pură şi rafinat finisate, bine cunoscut pentru sculpturile sale de capete ovoidale şi păsări în zbor, şi cu sculpturi în lemn, adesea de inspiraţie folclorică, Constantin Brâncuşi a adus contribuţii covârşitoare la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană şi este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului XX. Pe faţada Ateneului vor fi proiectate imagini ale marilor sculptori români.
Ca o "reparaţie morală faţă de refuzul şi umilirea lui Constantin Brâncuşi de către statul român", data de 19 februarie, ziua de naştere a lui Constantin Brâncuşi, a devenit sărbătoare naţională, prin legea promulgată în noiembrie 2015.
Evenimentele dedicate Zilei Naţionale Constantin Brâncuşi în România
17 Februarie 2021 - Concertul extraordinar aniversar „145 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi”
Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română" în parteneriat cu Muzeul Naţional de Artă al României, sub patronajul Ministerului Culturii, va susţine Concertul extraordinar aniversar „145 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi”. Concertul va fi difuzat pe 19 februarie la Radio România Muzical de la ora 15.30, la TVR 3, la TVR Internaţional şi la TVR Moldova de la ora 21.00, iar la TVR 1 pe 20 februarie, de la ora 14:30. Orchestra Română de Tineret va fi dirijată de Cristian Mandeal, iar soliste vor fi Monica Bejenaru – voce şi Simina Croitoru – vioară. Programul va fi ilustrat cu imagini ale operelor lui Brâncuşi din Muzeul Naţional de Artă al României.
Colocviile Brâncuşi, Târgu Jiu, 18 - 20 februarie 2020
Evenimentul este organizat de Primăria şi Consiliul Local al Municipiului Târgu Jiu, Consiliul Judeţean Gorj, Ministerul Culturii, Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovare „Constantin Brâncuşi”, Muzeul Naţional „Constantin Brâncuşi”.
Joi, 18 februarie, ora 11.00, vor fi organizate: expoziţie de sculptură mică „Brâncuşi, contemporanul meu”, sculptor Costel Păun, expoziţie de carte Brâncuşi, Rememorare „Brâncuşi şi Maria Tănase”, moment evocator creat de CJCPCT şi Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, la Sala de expoziţie a CJCPCT Gorj.
La ora 17:00, Casa Grădinarului, Parcul Central, se redeschide magazinul şi punctul de informare din Parcul Central, va avea loc lansarea lucrării „Cula de pe Digul Jiului”, autor Adina Andriţoiu şi a revistelor „Confesiuni” nr. 59-60 şi „Brâncuşi” nr. 5.
Loc de desfăşurare: Casa Grădinarului, Parcul Central.
Vineri, 19 februarie 2020, la ora 10:00, în Parcul „Coloanei fără Sfârşit”, va avea loc expoziţia naţională de desene în creion şi cărbune: „Întâlnire cu Brâncuşi”, organizată de Asociaţia culturală „Tătărescu” şi Asociaţia cultural-istorică „Dumitru şi Maria Pleniceanu”. La ora 11:00, la Galeriile Municipale de Artă, str. Traian nr. 7, va avea loc vernisajul expoziţiei: „Obiect. Culoare. Desen. Instalaţie”, a Filialei Târgu Jiu a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Curator va fi Vasile Fuiorea / Mihai Ţopescu. Prezintă criticul de artă Pavel Şuşară.
La Muzeul Judeţean Gorj „Alexandru Ştefulescu” se desfăşoară vernisajul expoziţiei de sculptură SINAXA, sculptor Laurenţiu Mogoşanu. Prezintă criticul de artă Pavel ŞUŞARĂ, iar la ora 12:30, va avea loc prezentarea filmelor: „Hobiţa, tractorul şi Coloana”, producţie TVR, regizor Cornel Mihalache şi „Români care au schimbat lumea”, producţie TVR, regizor Cornel Mihalache şi masă rotundă: „Brâncuşi în lumea filmului”.
La Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, la ora 16:00 va fi lansarea filmului „Omagiu lui Brâncuşi, pe Calea Eroilor”, poem cinematografic, în regia, scenariul şi comentariul lui Sergiu Cioiu, iar muzica şi versurile aparţin lui Alexandru Mandy. Proiectul este iniţiat de Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România şi susţinut de Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovare „Constantin Brâncuşi”, Primăria Târgu Jiu, Consiliul Judeţean Gorj, Ansamblul Artistic Profesionist „Doina Gorjului” şi Asociaţia „Acasă la Brâncuşi”. Tot atunci va avea loc şi recitalul susţinut de Sergiu Cioiu şi Maia Morgenstern. Evenimentul este transmis în direct de către TVR Craiova, TVR 3 şi online pe Facebook şi Youtube.
La Muzeul Naţional „Constantin Brâncuşi”, la ora 18:00, se va susţine expoziţia de grafică Florin Preda Dochinoiu, „Desene în limba română”, moment artistic: „Brâncuşi – drumul spre devenire” susţinut de elevii Liceului de Arte „Constantin Brăiloiu” şi recital al cvartetului „Accente”.
La ora 20:00, Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” va fi prezentat eseul vizual teatral „Sărutul”, concept Horaţiu Mihaiu, coregrafie Mălina Andrei.
La Muzeul Naţional al Ţăranului Român, în ziua de 19 februarie 2021, publicul va putea vizita expoziţia „Mirrors of Brâncuşi”, în Sala Irina Nicolau a Muzeului. Expoziţia este finanţată prin programul Ro-Cultura din cadrul Ministerului Culturii. La ora 12.00 va avea loc un tur ghidat al expoziţiei, realizat de doamnele Silvana Dulamă - Popa (curatorul expoziţiei) şi Ilina Schileru (fotograf şi curator).
Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) va organiza în data de 19 februarie 2021 o proiecţie online a filmului documentar „Lizica Codreanu - o reconstituire", realizată de CNDB în 2020. Lizica Codreanu (1901, Bucureşti – 1993, Louveciennes), dansatoare şi coregrafă de origine română, apropiată a grupurilor de avangardă din Paris, a revoluţionat într-o carieră fulgerătoare codurile dansului de la începutul secolului XX. În 1922, sculptorul Constantin Brâncuşi a confecţionat un costum de dans pentru Lizica Codreanu, a pus gymnopediile lui Erik Satie la picup şi a invitat-o pe aceasta să creeze un dans în atelierul său, printre sculpturi. Toată acţiunea a fost documentată de Brâncuşi cu ajutorul unui aparat Thornton Pickard cu burduf şi cremalieră, rezultând un număr de şapte imagini.
Biblioteca Naţională a României, în parteneriat cu Asociaţia Interculturală Româno-Elenă Dacia din Atena şi în colaborare cu Consiliul Judeţean Gorj, Şcoala Populară de Arte Constantin Brâncuşi, Târgu Jiu şi Biblioteca Judeţeană Christian Tell, organizează sâmbătă, 20 februarie 2020, de la ora 12.00, evenimentul „Dialoguri la masa tăcerii – 145 de ani de la naşterea sculptorului Constantin Brâncuşi”. Evenimentul va avea loc pe platforma Zoom şi va putea fi urmărit pe canalul de youtube al Bibliotecii Naţionale a României.
Alături de cele peste 40 de lucrări de sculptură, publicul va vedea, în premieră, o scrisoare scrisă şi semnată olograf de către marele sculptor Constantin Brâncuşi. Expoziţia şi obiectul Brâncuşi sunt expuse timp de 30 de zile, iar taxa de vizitare este de 5 lei.
Teatrul Naţional „I.L.Caragiale”, Muzeul Naţional George Enescu, Centrul de Cultură „George Apostu”, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Ateneul Român din Iaşi şi Muzeul Naţional de Istorie a României vor proiecta, pe 19 februarie, de la ora 19:00, pe faţadele clădirilor sau vor rula în interiorul lor un documentar despre Constantin Brâncuşi, pe tot parcursul zilei. De asemenea, filmul va fi distribuit şi pe paginile oficiale de Facebook ale acestor instituţii.
Mai multe detalii despre desfăşurarea evenimentelor prezentate mai sus pot fi găsite pe website-urile instituţiilor.
Constantin Brâncuşi, viaţa şi opera
Născut la 19 februarie 1876, la Hobiţa, Gorj, Constantin a fost al şaselea copil al familiei de ţărani Radu Nicolae şi Maria Brâncuşi. Şcoala primară a făcut-o la Peştişani şi Brădiceni, iar copilăria i-a fost marcată de dese plecări de acasă, a fost păstor şi apoi ucenic în diverse ateliere de boiangerie, prăvălii şi birturi. S-a dovedit foarte îndemânatic la lucrul manual şi a atras atenţia unui industriaş care l-a înscris cu bursă la Şcoala de Arte şi Meserii din Craiova.
În 1896, la 20 de ani, Brâncuşi a început să călătorească: a mers la Viena pe Dunăre şi s-a angajat cioplitor în lemn pentru a câştiga banii necesari şederii acolo. Ambiţia lui era să devină scultor şi doi ani mai târziu a fost admis la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti unde a studiat serios modelajul şi anatomia. În preferinţele sale, în port şi în stilul de viaţă, Brâncuşi avea să păstreze până la moarte simplitatea originilor sale.
Încă din timpul studenţiei, lucrările sale au fost premiate, iar în 1903, Brâncuşi a primit prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila. Instalat la Spitalul Militar din Bucureşti, bustul reprezintă singurul monument public al lui Brâncuşi din Bucureşti.
Atras de faima sculptorului Auguste Rodin, care trezise entuziasmul avangardei şi indignarea academicienilor, şi curios să vadă ce se întâmplă în artă dincolo de graniţele ţării, Brâncuşi a plecat în 1904, la Viena şi München, iar apoi s-a decis să meargă la Paris, o călătorie costisitoare pentru un om cu un venit modest.
Mare parte din drum a făcut-o pe jos, cu geanta la spate, dar a reuşit să ajungă la Paris. Aici, Brâncuşi a fost admis la École des Beaux-Arts şi a lucrat timp de doi ani în atelierul sculptorului academist Antonin Mercié, iar pentru a-şi câştiga existenţa, a avut mai multe ocupaţii.
În 1906 a avut prima expoziţie la Paris, în Salonul sponsorizat de stat, apoi la Salon d’Automne. Primele sale lucrări au fost influenţate de opera lui Rodin, dar pentru a se distanţa de această influenţă, Brâncuşi a refuzat să intre în atelierul lui Rodin, deoarece, a spus el: „La umbra marilor copaci nu creşte nimic”.
În 1907, angajat să facă monumentul funerar al unui moşier în cimitirul „Dumbrava” de la Buzău, Brâncuşi a sculptat o statuie reprezentând o tânără care îngenunchează, intitulată Rugăciune, care reprezintă prima etapă a evoluţiei sale către formele simplificate.
În acelaşi an, Brâncuşi sculptează Cuminţenia Pământului, clasată acum în categoria „Tezaur” a Patrimoniului cultural naţional. Sculptura, cioplită în calcar, sugerează o filosofie a lui Brâncuşi anterioară creştinismului şi a fost expusă iniţial în 1910 la Muzeul Naţional de Artă al României, stârnind reacţii contradictorii, dar în cele din urmă a fost acceptată.
Evaluată în prezent evaluată la cca. 20 milioane de euro, sculptura face parte dintr-o colecţie bucureşteană privată, a fost scoasă la vânzare în 2014, dar nu a fost încă subiectul unei licitaţii publice.
Tot în 1907, Brâncuşi a închiriat un atelier în Rue de Montparnasse şi a intrat în contact cu avantgarda artistică pariziană, împrietenându-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp.
În anul 1908, apare pentru ultima dată influenţa lui Rodin asupra operei lui sale, odată cu prima versiune de Muză adormită - sculptura unei feţe de femeie ale cărei trăsături sugerează un bloc de marmură nedefinit. Una din primele versiuni ale lucrării s-a vândut la New York cu suma de 9,125 milioane de dolari, în 2015.
Tot în 1908, Brâncuşi a executat prima lucrare cu adevărat originală: Sărutul.
Sculptura evidenţia întrebuinţarea pură, organică a formei şi avea să devină marca sa specifică şi să influenţeze opera a numeroşi artişti, între care şi lucrările prietenului său Amedeo Modigliani.
Din 1910, odată cu versiunea din bronz a Muzei adormite - un cap de formă ovoidală cu detalii ale feţei reduse drastic şi curbe şlefuite, pure, Brâncuşi avea să experimenteze adesea formele simplificate ovoidale sau liniile eliptice, suple ale figurilor care redau esenţa zborului: Măiastra - o sculptură denumită după o pasăre fantastică din legendele populare româneşti, şi alte 28 de variante în următoarele două decenii.
După 1919, păsările sale au evoluat într-o serie de sculpturi de bronz şlefuite, toate intitulate Pasăre în văzduh.
În aceşti ani de experimentare, opera lui Brâncuşi a început să aibă un public internaţional şi lucrările sale au intrat în colecţii particulare.
În 1913, Brâncuşi a expus la Salon des Indépendants din Paris şi a participat la Armory Show (Expoziţia Internaţională de Artă Modernă) din New York, Chicago şi Boston, expunând cinci lucrări, între care Domnişoara Pogany, un bust stilizat care a avut diverse variante.
Şi prima sa sculptură în lemn, Fiul risipitor, în 1914, era aproape abstractă - o bucată de lemn de stejar sculptată grosolan, cu trăsături umane abia schiţate. Din lemn, Brâncuşi avea să creeze cele mai stranii lucrări ale sale, soclurile sculpturilor, uneori şi din cinci sau şase piese suprapuse, şi chiar propria mobilă, majoritatea ustensilelor sau pipa din care fuma. Şi prima versiune a Coloanei Infinitului (sau fără sfârşit), sculptată în 1918, a fost tot din lemn. Creată din elemente simetrice suprapuse, coloana era inspirată de stâlpii caselor ţărăneşti din România.
Cu Prinţesa X, portretul unei persoane imaginare care ia o curioasă formă falică, expusă la Salonul din 1920, Brâncuşi a declanşat un scandal. Lucrarea dădea naştere la interpretări nedorite şi a intervenit poliţia care l-a obligat să scoată lucrarea din expoziţie.
În 1922 a sculptat primele versiuni ale Peştelui, în marmură, şi Bust de femeie tânără, în lemn.
S-a reîntors pentru prima dată în România în 1924, şi a expus la Prima expoziţie internaţională a grupării „Contemporanul” din Bucureşti.
În 1926 a expus din nou în Statele Unite, la Galeria Brummer din New York, iar transportul operelor sale din Franţa a declanşat un proces cu vameşii americani. Lucrarea în cupru Pasăre în văzduh, era atât de abstractă, încât Brâncuşi a fost acuzat că introduce clandestin în SUA nu o sculptură, ci o piesă industrială. După doi ani, Brâncuşi a revenit în SUA unde avea numeroşi cumpărători şi a câştigat procesul. În 1933, o nouă expoziţie la Galeria Brummer şi, în anul următor a participat la expoziţia „Pictura şi sculptura secolului XX”, la Chicago Renaissance Society.
În 1933, faima lui Brâncuşi l-a adus la Paris pe maharajahul din Indore, care i-a solicitat sculptorului să creeze un templu care să îi adăpostească sculpturile. Brâncuşi a lucrat mai mulţi ani la acest proiect şi, în 1937, a mers în India la invitaţia maharajahului, dar moartea acestuia a împiedicat finalizarea lucrărilor.
S-a întors din nou în România în 1937 şi în 1938 pentru inaugurarea a trei lucrări monumentale dintr-o grădină publică din Târgu Jiu: noi versiuni uriaşe în oţel la Coloana Infinitului, Poarta sărutului şi Masa tăcerii.
În 1939, Brâncuşi a făcut ultima călătorie în Statele Unite, pentru a participa la expoziţia „Art in Our Time” la Muzeul de Artă Modernă din New York.
A continuat să-şi exploreze temele preferate în ultimii ani de viaţă, inclusiv pasărea, iar ultima lucrare importantă a fost Ţestoasa zburătoare, în 1943.
Brâncuşi a dobândit cetăţenie franceză, în 13 iunie 1952. În atelierul său din Impasse Ronsin, în inima Parisului, îşi-a crease o lume a lui, într-o atmosferă românească.
Numeroase expoziţii din Franţa, Elveţia, Olanda, Anglia şi Statele Unite aveau să îi asigure faima, iar cea mai mare a fost cea de la Muzeul Guggenheim din New York, în 1955.
În epoca realismului socialist din România, Brâncuşi era contestat ca unul din reprezentanţii formalismului burghez cosmopolit, dar totuşi, în decembrie 1956, la Muzeul de Artă al Republicii din Bucureşti s-a deschis prima expoziţie personală Brâncuşi.
„Cu inima tristă pentru că nu mă pot întoarce în ţara mea”, după cum spunea la ultima sa spovedanie, Constantin Brâncuşi s-a stins din viaţă la 16 martie 1957, şi este înmormântat la cimitirul Montparnasse din Paris.
Prin testament, Brâncuşi a lăsat moştenire statului român tot ce avea în atelierul său (peste 80 de sculpturi), cu condiţia ca atelierul să fie transformat în muzeu şi restaurat în starea sa originală. Moştenirea sa a fost refuzată de guvernul comunist, dar acceptată cu bucurie de Franţa, iar Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris (Centre Pompidou) deţine un număr important de lucrări ale lui Brâncuşi împreună cu tot ce se afla în atelierul său.
Abia în 1964 Brâncuşi a fost „redescoperit” în România ca un geniu naţonal, iar ansamblul monumental de la Târgu-Jiu cu Coloana (recunoştinţei) fără sfârţit, Masa tăcerii şi Poarta sărutului a putut fi amenajat şi îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac şi fusese foarte aproape de a fi fost dărâmat.
surse:
centrulbrancusi.ro
istoriiregasite.wordpress.com
Enciclopedia Universală Britannica
wikipedia.org